Välkommen till DX-match i Jönköping, 2-4 september 2022.

Det tidigare DX-mötet i Karlsborg anordnat av Lake Wettern DX Group kallas från och med 2016 för DX-match och arrangeras av Södra Vätterbygdens AmatörRadioKlubb, SVARK i Jönköping.

DX-match är den nya mötesplatsen för alla DX:are. Match betyder tändsticka, men även match, tävling, event, evenemang och möte. Valet av namn kommer från att Jönköping är tändsticksstaden.

OBS! Anmälan öppnar snart. Bokningar kan endast göras via DX-match!

Tändsticksstaden

Jönköpings Tändsticksfabrik grundades av Johan Edvard Lundström 1845. Han och hans bror Carl Frans köpte en tomt vid Vätterns strand där de första fabriksbyggnaderna för storskalig tändsticksproduktion uppfördes. Säkerhetständstickor blev synonymt med Jönköping i stora delar av världen. 1910 tillverkades i genomsnitt 1,8 miljoner askar per dag.